NCR: Pemimpin Perlu Pendekatan Baru

Kerisauan penuntut NCR memeningkan BN

Rakyat di Kemabong mahukan pemimpin lebih transperan dengan melibatkan mereka dalam membuat dasar dan keputusan. Demikian pendapat Sabini selepas beberapa sesi dialog bersama rakyat Kemabong sepanjang bulan April ini.
Beliau yang juga Ketua Bahagian PBS N.36 Kemabong melaporkan tiga punca rakyat gelisah berkaitan NCR iaitu:
  1. Segelintir rakyat melihat pemimpin tidak berbuat sesuatu. Menurut mereka, pemimpin tidak peka dengan permasalahan rakyat dan lebih banyak berdiam diri. Keadaan ini mereka gambarkan sebagai pemimpin yang terlena dan perlu disedarkan.
  2. Segelintir rakyat pula melihat pemimpin kita syok sendiri dan ‘Miss Leading‘. Menurut mereka, pemimpin membuat banyak perkara yang tidak jelas tujuan dan sasarannya, malah rata-rata menganggap dasar dan keputusan yang dibuat tidak mewakili kehendak suara teramai. Mereka berpendapat pemimpin ini perlu dibimbing ke landasan asal.
  3. Segelintir rakyat juga melihat pemimpin menganiaya rakyat. Menurut mereka, hak mereka dan kebajikan mereka dibelakangkan. Mereka berpendapat pemimpin lebih menjaga periuk nasi dan kroni. Mereka berpendapat pemimpin ini perlu dianjakkan ke tepi.

Menurut Sabini, sukar untuk menentukan mana satukah dakwaan di atas adalah benar. Walau bagaimanapun, pemimpin sedia ada perlu proaktif untuk menyangkal tuduhan dengan membuktikan mereka pemimpin berjiwa rakyat dan bukan menindas suara rakyat.

Menurut Sabini, sebagai pemimpin akar-umbi beliau perlu memaklumkan kepada kepimpinan atasan bahawa isu berkenaan perlu ditangani segera demi kebajikan rakyat dan kerajaan. Apa yang jelasnya, cara berfikir, merancang dan bertindak para pemimpin perlu penambah-baikan. Keperluan untuk menjadi responsif amat mendesak apabila kita berurusan dengan hak dan adat.
Sabini berpendapat pada dasarnya BN adalah baik dan masih diperlukan. Kepimpinan Perdana Menteri yang berfokus kepada, ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’ perlu direalisasikan oleh kepimpinan pertengahan, barulah kemenangan BN terjamin.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: